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sábado, 10 de octubre de 2015

Segundo parcial de funcionamiento lingüístico - Keilly Piza Forero y María Anzola Bernal

Pontificia Universidad Javeriana – Bogotá
Licenciatura en Lenguas Modernas
Presentado a: Nadya González Romero
Presentado por: Keilly Piza Forero y María Anzola Bernal

Segundo parcial de Funcionamiento Lingüístico

Perfil del pupilo

Tipo de bilingüe:
Compuesto, incompleto, igualitario y aditivo (sabemos esto porque el sujeto ha estado estudiando inglés juiciosamente durante tres semestres).
Edad:
18
Nivel de competencia:
B2.1 acorde al marco de referencia europeo
Entorno lingüístico:
El pupilo vive en un entorno monolingüe. El inglés se concibe como una lengua extranjera.
Datos autobiográficos relevantes:
El estudiante tuvo experiencias negativas con sus profesores de inglés en la infancia; sin embargo, en la adolescencia empezó a tomar cursos de este idioma para mejorar su desempeño y tuvo una buena experiencia. Adicionalmente, el sujeto tiene interés en la cultura inglesa y por ello está muy motivado a aprender la lengua; aun así, el alto grado de complejidad de los nuevos temas gramaticales que está viendo se ha convertido en una causante de ansiedad.

Tópico motivador:
Para la realización de este ejercicio hemos tomado en cuenta la curiosidad del estudiante por las artes marciales.

Conceptos

Conceptos prerrequisito:

·         Karate
·         Lesson
·         Assault
·         Techniques
·         Martial-arts
·         Non-violence
·         Exercise (como verbo y como sustantivo)

Conceptos prerrequisito en cuanto a gramática: Plural countable nouns, uncountable nouns y countable or uncountable nouns.

Conceptos que se van a aprender:

·         Self-defence
·         Self-respect
·         Self-confidence
·         Self-discipline
·         Self-control
·         Self-development
·         Blocking
·         Striking
·         Fitness
·         Black belt
·         Training
·         Template

·         Speed
·         Coordination
·         Balance


·         Agressive
·         Train (verb)
·         Power


·         Technique


Estructura gramatical:

El pupilo ha de fortalecer su conocimiento en cuanto a cuantificadores (quantifiers).

Objetivo de la actividad:

Se pretende que el estudiante aprenda y adquiera vocabulario de karate en la L2 y que relacione el conocimiento de sustantivos contables plurales, sustantivos no contables y sustantivos que pueden o no ser contables con los cuantificadores que se proveen. Este ejercicio ha sido diseñado para ser resuelto después de una clase en la cual se haya explicado la definición, el uso y las diferencias de los cuantificadores.

Recurso didáctico:

Activity* (This worksheet was made to be printed)

1.      Identify the quantifiers in the text and circle them.
2.      Construct sentences with the underlined words in the text. These sentences must show your knowledge of the words. When you are done you can look at a dictionary to see the accurateness of your sentences.
*The 1st activity has the purpose of helping the student to acquire grammatical structures. The 2nd activity helps to acquire concepts. The activities are also used in order to improve reading and writing skills.
University of Shotokan Karate Club**

            The university karate club was founded in 1962. All grades from beginners to advanced are welcome. The classes are suitable for both men and women and several women have obtained their black belt.
            Hardly any of us have experienced real violence, but, over the last few years, assaults on innocent people have increased. Each of us has some ability to defend ourselves, and by learning a form of self-defence, we are not only increasing that ability, but also something to build your own sense of self-respect. Karate will show you a lot of simple and effective techniques to protect yourself, giving you increased self-confidence.
            Far too many people think martial arts are about violence. Martial arts training is based on a lot of respect, self-discipline, self-control and non-violence. We learn basic etiquette, courtesy and tolerance. Good manners and consideration for others are expected at all times.
            Karate is the practice of blocking and striking techniques for the purpose of self-defence, health and self-development. Karate exercises the entire body. Techniques are practised on both sides of the body, therefore muscle imbalances do not occur and the strength, coordination, flexibility and agility of both sides of the body are improved. Regular training in karate improves the body’s physical stamina and suppleness. It also helps concentration and produces mental calm and assurance that come from knowing we can defend ourselves.
            Karate has many benefits but they do not come easily or overnight. Training requires ongoing commitment and hard work. Some of you will give up, but a few of you will get your black belt.

**Adapted from: Cotton, D., Falvey, D., & Kent, S. (2012). Upper Intermediate Language Leader Coursebook. In D. Cotton, D. Falvey, & S. Kent, Upper Intermediate Language Leader Coursebook (p. 28). China: Pearson Education Limited.









ACTIVITY 2

A.    Watch the following video: “History of Karate” https://www.youtube.com/watch?v=Y0bjnt_lmv0&list=PL0BFB1A647F7274EA&index=29

B.     Taking into account the information in the video, choose the correct option and justify your answer.

1.      Karate is a:

A. Complete art         B. Incomplete art     C. Deficient art

Justify your answer: __________________________________________

2.      Karate arrived:

A. In early 30th century    B. In early 20th century     C. In early 18th century

Justify your answer: ___________________________________________

3.      Japanese are very good at:

A. Understanding other things   B. Assimilating other things     C. Rejecting other things

Justify your answer: __________________________________________

4.      In Okinawa, karate started to form in a different way  from the other arts in:

A. America     B. Asia     C. Europe

Justify your answer: __________________________________________

5.      Okinawans defended themselves by:
 A.  Using weapons       B.  Using their bodies     C. Using dangerous substances
    Justify your answer: _________________________________________

ACTIVITY 3:
A.     Watch the following video: “Can anyone do karate?”

B.     Look for words related with the video on the Word search  puzzle below:



C.     Classify the words you found in the Word search puzzle inside the following figures:
 



Links for practise:

·         Quantifiers: http://www.myenglishpages.com/site_php_files/grammar-exercise-quantifiers.php
·         Dictionary: http://www.oxforddictionaries.com/es/espanol/

¿Por qué esta actividad puede favorecer la adquisición de L2?


Porque está basada en un tema de interés del pupilo, lo que hace que este se vea motivado hacia el aprendizaje y la adquisición de nuevos conceptos y de estructuras gramaticales (los cuantificadores) mientras practica dos habilidades (escritura y lectura). Además, al ser una actividad de interés del estudiante y la puede realizar de forma autónoma, esto puede ayudar a que el filtro afectivo baje en gran medida debido a que quien desarrolle esta actividad no va a sentir la presión del profesor como si fuese a ser evaluado. La actividad, en cambio, brinda la oportunidad al estudiante de autoevaluarse y motivarse a corregirse. Por otro lado, él puede usar recursos de internet para evaluarse a sí mismo e interiorizar su retroalimentación (el diccionario).

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